
The Scientist :: Scientist, drug firm in court

'); //--> 

 

 January 23, 2004 Previous | Next

Scientist, drug firm in court

Spanish lawsuit over a report in a newsletter raises 

concerns about freedom of scientific debate | By Xavier 

Bosch

Questions of scientific freedom of expression have been raised in Spain 

this month at the beginning of a court case brought by drug firm Merck 

Sharp and Dohme (MSD) against Juan Ramón Laporte, a renowned 

Spanish pharmacologist at the Autonomous University of Barcelona.

The case, which began on January 16 in Madrid, relates to an article in 

which the scientist commented on irregularities surrounding clinical 

trials of COX-2 inhibitors. 

COX-2 inhibitors are antiinflammatory agents potentially devoid of the 

upper gastrointestinal effects of standard drugs. The article in question 

was published in the July–September 2002 issue of Yellow Bulletin, an 

independent pharmacovigilance newsletter addressed to Spanish and 

Latin American physicians and pharmacists.

Laporte is the editor-in-chief of this publication, of which some 35,000 

copies in Catalan and Spanish are distributed 5 times a year. In his 

article, Laporte—who chaired the World Health Organization Expert 

Committee on Essential Medicines in 2002 and 2003—criticized a pivotal 

study of the COX-2 inhibitor rofecoxib for allegedly minimizing 

cardiovascular side effects.

The VIGOR clinical trial, published in the New England Journal of 

Medicine, compared the upper gastrointestinal toxicity of rofecoxib and 

the classic nonsteroidal antiinflammatory agent naproxen in patients 

Search

News from The Scientist

BioMed Central

Top news stories

NIH defends consulting deals

European Research Council 

doubts

Scientist, drug firm in court

US Senate likely to pass 

budget

China in SARS vaccine trial

NRC warns on GMOs again

Lawrence Bogorad dies at 82

Sweden slipping behind

Elsewhere today

Problem to solve? Easy, just 

sleep on it

Sydney Morning Herald 

Jan 23

Ho partly retracts 

HIV/defensins study

New York Times Jan 23

House of the temporarily 

dead

Guardian Jan 23

IVF babies 'face birth 

problems'

BBC Jan 23

Other ways to receive 

Daily News

• By email

• On your handheld device

http://www.biomedcentral.com/news/20040123/03 (1 of 4) [1/25/2004 10:53:30 AM]

http://www.the-scientist.com/
http://multi1.rmuk.co.uk/RealMedia/ads/click_nx.ads/www.the-scientist.com/newsfromthescientist//1338440196@Top,Right1,Right2,Right3,BottomLeft,BottomRight!Top
http://www.the-scientist.com/homepage.htm
http://www.the-scientist.com/current.htm
http://www.the-scientist.com/about.htm
http://www.the-scientist.com/resources.htm
http://www.the-scientist.com/classifieds.htm
http://www.the-scientist.com/subs.htm
http://www.the-scientist.com/current.htm
http://www.biomedcentral.com/news/
http://www.the-scientist.com/upfrontarchive.htm
http://www.the-scientist.com/featarchive.htm
http://www.the-scientist.com/researcharchive.htm
http://www.the-scientist.com/labconsumerarchive.htm
http://www.the-scientist.com/professionarchive.htm
http://www.the-scientist.com/supparchive.htm
http://www.the-scientist.com/archives/archives.htm
http://www.biomedscientistjobs.com/
http://www.biomedcentral.com/news/20040123/02
http://www.biomedcentral.com/news/20040123/04
mailto:xbosch@teleline.es
mailto:xbosch@teleline.es
http://www.msd-nrc.co.uk/+
http://www.msd-nrc.co.uk/+
http://www.uab.es/english/default.htm
http://www.biomedcentral.com/pubmed/11087881
http://www.biomedcentral.com/pubmed/11087881
http://www.biomedcentral.com/news/20040123/05
http://www.biomedcentral.com/news/20040123/04
http://www.biomedcentral.com/news/20040123/04
http://www.biomedcentral.com/news/20040121/04
http://www.biomedcentral.com/news/20040121/04
http://www.biomedcentral.com/news/20040121/03
http://www.biomedcentral.com/news/20040121/02
http://www.biomedcentral.com/news/20040120/03
http://www.biomedcentral.com/news/20040120/02
http://www.smh.com.au/articles/2004/01/22/1074732542706.html
http://www.smh.com.au/articles/2004/01/22/1074732542706.html
http://www.nytimes.com/2004/01/23/science/23AIDS.html
http://www.nytimes.com/2004/01/23/science/23AIDS.html
http://education.guardian.co.uk/higher/sciences/story/0,12243,1129643,00.html
http://education.guardian.co.uk/higher/sciences/story/0,12243,1129643,00.html
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3420265.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3420265.stm
http://www.the-scientist.com/dailynews_signup.htm
http://www.biomedcentral.com/info/about/avantgo/


The Scientist :: Scientist, drug firm in court

with rheumatoid arthritis. 

Although the study found an apparently unexpected higher incidence of 

myocardial infarction among rofecoxib-treated patients than among 

those treated with naproxen, in his Yellow Bulletin article, Laporte cited 

previously published reports to suggest that the company was already 

aware of this side effect and that it might have introduced a selection 

bias in the trial, leading to an underestimation of rofecoxib 

cardiovascular toxicity. 

In fact, editorials from a Spanish version of the Lancet and the British 

Medical Journal were delivered to the judge by Laporte's defense as 

evidence.

In his article, the pharmacologist recalled that the US Food and Drug 

Administration (FDA) had warned the owner of rofecoxib against 

promotional activities in which the cardiovascular adverse events were 

minimized. He also wrote that “the evaluation and financing of 

[rofecoxib] were based on false information released to the European 

Medicines Evaluation Agency, contrary to the [information] available to 

the FDA.”

According to documents presented to the court, MSD decided to sue 

him and the Catalan Institute of Pharmacology—the publisher of the 

bulletin—last October, because Laporte's opinions allegedly damaged 

the company's name. However, Laporte never mentioned the name of 

the company in his paper, and this was the main argument used by his 

lawyer at the trial. 

The document makes it clear the company was upset by Laporte's 

statements, such as “manipulation of scientific results to the detriment 

patients' health” “serious ethical transgressions in the design, analysis 

and publication of the results,” and “scientific fraud.”

MSD denies that it delivered any information to the European Medicines 

Evaluation Agency and says that rofecoxib was in fact assessed by the 

various European national drug agencies. 

According to the MSD documents, the company wants a rectification to 

be published both in the Yellow Bulletin and the Catalan Institute's Web 

• RSS news feed

 

Other pages

News and Comment Archive

More from The Scientist

  

http://www.biomedcentral.com/news/20040123/03 (2 of 4) [1/25/2004 10:53:30 AM]

http://www.biomedcentral.com/pubmed/12126815
http://www.biomedcentral.com/pubmed/12039807
http://www.biomedcentral.com/pubmed/12039807
http://www.icf.uab.es/
http://www.biomedcentral.com/info/about/rss
http://www.biomedcentral.com/news/rss/
http://www.biomedcentral.com/news/archive.asp
http://www.the-scientist.com/newsarchive.htm


The Scientist :: Scientist, drug firm in court

site stating, among other things, that “the protocol of the VIGOR 

multicenter trial was approved by international ethics committees” and 

that “the information delivered to the various drug evaluation agencies 

was rigorously true, methodologically impeccable and in no case does it 

contradict the information released to the FDA.”

Laporte told The Scientist he has received hundreds of support letters. 

A statement by MNG Dukes, a pharmacologist at the Unit for Drug 

Policy Studies at the University of Oslo, who is the editor of both The 

International Journal of Risk and Safety in Medicine and the popular 

book Meyler's Side Effects of Drugs, reads “[my] conclusion is that your 

publication was entirely accurate and that there is no reason to 

withdraw or replace it.” 

Joe Collier, president of the International Society of Drug Bulletins—to 

which the Yellow Bulletin belongs—says in an E-mail sent to Laporte 

that “following the revelation of these irregularities, on July 2002, MSD 

was asked by the European Medicines Evaluation Agency (EMEA), as 

well as by other regulatory bodies, to resubmit the complete results of 

the clinical trials and other studies on rofecoxib for reassessment.”

In another statement backing Laporte, Miquel Bruguera, president of 

the Official Medical College of Barcelona, says “Discrepancies between 

drug companies and clinicians must be debated in scientific forums such 

as medical publications, but not in courts.”

Irene Andrés, director of the MSD legal advice office, told The Scientist: 

“We believe in freedom of expression, and the only thing we ask is the 

right to rectification, which is a constitutional right.”

She also says that the lawsuit comes after several attempts to reach an 

agreement without need to go to courts, but that Laporte has never 

wanted to make a rectification himself.

During the trial, MSD lawyer Francisco Javier Carrión argued, “The most 

grave affront that a serious and rigorous pharmaceutical company can 

receive is to say that it neglects the health of patients.” 

Laporte told the judge, “We were aware that these were very serious 

facts. The toxicity studies carried out by the [company] needed an 

http://www.biomedcentral.com/news/20040123/03 (3 of 4) [1/25/2004 10:53:30 AM]

http://www.isdbweb.org/


The Scientist :: Scientist, drug firm in court

independent evaluation. We have scientifically confirmed the risk. 

Moreover, we didn't mention the [generic] name of the drug or the 

name of its manufacturer.”

Laporte told The Scientist that he felt a lawsuit brought by a giant like 

MSD against a small independent publication like the Yellow Bulletin 

raises serious concerns. 

“Scientists have the right to publish and express what they think about 

studies,” he said, adding that “this is the key point—at stake is the 

possibility of criticizing a company, however big it is.” 

The verdict of the trial will be known by the end of this month.

Links for this article

Merck Sharp and Dohme 

http://www.msd-nrc.co.uk/  

Autonomous University of Barcelona

http://www.uab.es/english/default.htm 

C. Bombardier et al., “Comparison of upper gastrointestinal toxicity of 

rofecoxib and naproxen in patients with rheumatoid arthritis. VIGOR Study 

Group,” New England Journal of Medicine, 343:1520-1528, November 23, 

2000. 

[PubMed Abstract]  

M. Boers, “Seminal pharmaceutical trials: maintaining masking in analysis,” 

Lancet, 360:100-101, July 13, 2002.

[PubMed Abstract]  

P. Juni et al, “Are selective COX 2 inhibitors superior to traditional non 

steroidal anti-inflammatory drugs?” British Medical Journal, 324:1287-1288, 

June 1, 2002. Erratum in: British Medical Journal, 324:1538, June 29, 2002.

[PubMed Abstract]  

Catalan Institute of Pharmacology

http://www.icf.uab.es/ 

International Society of Drug Bulletins

http://www.isdbweb.org/ 

 ©2003, The Scientist Inc. in association with BioMed Central.

http://www.biomedcentral.com/news/20040123/03 (4 of 4) [1/25/2004 10:53:30 AM]

http://www.msd-nrc.co.uk/+
http://www.uab.es/english/default.htm
http://www.biomedcentral.com/pubmed/11087881
http://www.biomedcentral.com/pubmed/12126815
http://www.biomedcentral.com/pubmed/12039807
http://www.icf.uab.es/
http://www.isdbweb.org/

	biomedcentral.com
	The Scientist :: Scientist, drug firm in court


	MFOCKFHHBCEFBDOEAPFLMPFLNODHFGAM: 
	form1: 
	x: 
	f1: results
	f2: 
	f4: 4002
	f5: bmc

	f3: 




